top of page
Leo Z

Varför din Facebook-annons inte ger något.


Att annonsera och marknadsföra inlägg på Facebook kan vara mycket kostnadseffektivt och ge ditt företag fler följare och kunder. Min uppfattning är dock att många småföretagare som annonserar själva upplever att marknadsföringen inte ger något. Detta tenderar att bero på att man har missat många viktiga aspekter i annonseringen, vilket avgör hur bra det går. Nedan hittar du 3 saker att ha i åtanke när du annonserar på Facebook.

1. Text i din annonsbild - 20% regeln

Facebook har en så kallad 20% - regel som gör att räckvidden för din annons begränsas om annonsbilder innehåller för mycket text. Enligt de själva så gör Facebook detta eftersom annonsbilder med mycket text kan försämra användarupplevelsen för personer som får upp den i sitt flöde. Det finns 3 olika nivåer för begränsningen beroende på hur mycket text din bild har. Nivån "Låg" innebär att du har lite för mycket text i bilden och att annonsen kommer att begränsas något, nivån "Medel" innebär att du är en bra bit över gränsen och att räckvidden begränsas kraftigt. Sista nivån "Hög" innebär att du har på tok för mycket text i din bild och att din annons kanske inte körs alls. Detta kan du kolla själv med hjälp av Facebook Verktyg för Textöverlagring.

2. Fånga blicken med din annonsbild

Se till att din annonsbild ser bra ut. Överväg att ta hjälp av någon som är duktig på fotografering och/eller grafisk design. Tänk på att du endast har några sekunder på dig att fånga blicken och få kunden tillräckligt intresserad för att klicka på din annons. En bra bild får ditt företag att framstå som mer proffsigt och skapar mer förtroende hos kunden. Känner du ingen som är bra på att fota och vill inte betala en fotograf, så funkar det som sagt lika bra att ha grafik som annonsbild. Vi på LZ Konsult kan hjälpa dig med båda!


3. Se till att din annons visas för rätt målgrupp

Se till att rätt människor ser din annons. Annars är risken att du slänger pengarna i sjön när annonsen visas för personer som antingen inte är intresserade av det du har att erbjuda, eller saknar möjlighet att köpa av just dig. Anpassa annonsen geografiskt och se till att den visas för människor i rätt åldersgrupp och med relevanta intressen. Har du en bra hemsida så överväg att koppla den med Facebook Pixel så att du kan spåra dina besökare. Det gör att du kan tillämpa olika marknadsföringsstrategier för att effektivisera din annonsering och få fler kunder.

Det finns mycket annat som kan göra din marknadsföring på sociala medier mer effektiv. Behöver du hjälp med att till exempel ta fram rätt strategi eller reklammaterial eller vill att någon ska sköta det åt dig helt och hållet så finns vi tillgängliga. Hos LZ Konsult får du en helhetslösning till ett förmånligt pris.

Comments


bottom of page