top of page
  • Leo Z

Skrämmer du iväg dina kunder?



När du ska köpa en vara eller tjänst och har ett val mellan flera olika företag att vända dig till, vilket väljer du då? Troligtvis beror det på vad det är du ska köpa, men oavsett vad så tenderar kunder att välja företag som lyckas förmedla trygghet och kompetens. Man vill ha så mycket för pengarna som möjligt helt enkelt. Nedan hittar du 3 saker som får ditt företag att INTE framstå som tryggt och kompetent.


1. Dålig marknadsföring

Många stavfel och märkliga formuleringar på din hemsida, dina sociala medier eller i tryck får kunden att ifrågasätta ditt företags seriositet. Något som också medför nackdelar är dåligt designat marknadsföringsmaterial. Se till att dina affischer, flyers, menyer och liknande ser proffsigt ut och var ärlig mot dig själv. Skulle du välja en restaurang som har gjort sin meny i Word framför ett ställe som har designat den noga om du inte visste något om maten?

2. Ingen hemsida

Kunden förväntar sig att kunna hitta information om ditt företag snabbt och enkelt online. Ger du inte kunden möjlighet att göra det så går kunden istället till företag som gör det. Syns du inte så finns du inte! Hemsidan behöver inte vara komplicerad, men den behöver se bra ut och förmedla varför kunden ska välja just dig.


3. Inkonsekvent bemötande

Tänk igenom vad det är du vill förmedla genom dina marknadsföringskanaler och låt det genomsyra all din kommunikation. En hemsida eller affisch som ger kunden en känsla som sedan inte stämmer överens med verkligheten lämnar kunden besviken, vilket skadar ditt varumärke. Fundera på vad som är viktigt för kunden. Om din kund är ute efter att köpa en Opel, presentera inte en Lamborghini.

bottom of page